Profiel ds Harmannij

ds K. Harmannij

Wie is toch die man die elke zondag voorgaat in de Lidwinakerk?

Na vijf jaar mocht de kerkelijke gemeente van de gereformeerde kerk in Best eindelijk een nieuwe dominee welkom heten. Dominee Kornelis Harmannij. Een nieuwe relatie is toch weer even wennen en aftasten. De kerkelijke gemeente heeft hem al een beetje beter leren kennen en is erg blij met zijn komst. We stellen hem ook graag aan u voor. Wie is toch die man die bijna elke zondag voorgaat in de Lidwinakerk?

De pastorie staat in de Speelheide en met hulp van heel veel kerkleden is deze woning helemaal woon klaar gemaakt. Met een bakkie koffie en een plak cake – een mooi Brabants gebruik – gaan we in de woonkamer zitten en gaan meteen van start.

Kunt u iets meer vertellen uit wat voor gezin u komt?

“Ik kom uit een groot gezin met zeven kinderen, vijf jongens en twee meiden. Zelf ben ik de middelste van het stel. Mijn ouders begonnen in een woonwagen, dat werd een zolder, een bovenhuis en uiteindelijk een gezinswoning. Mijn vader, een kantoorman, werkte hard en veel. Hij was naast zijn werk ook erg actief in de kerk. Mijn moeder, tja, zij heeft een speciaal plekje in mijn hart. Als ik aan vroeger denk, aan ons gezin, dan herinner ik mij veel gezelligheid.”

Vertel eens in het kort iets kenmerkend over uw persoon, uw karakter?

“Ik zou mezelf als een ‘zelfstandig denker’ willen typeren. Ik heb wel een introvert karakter dat niet wil zeggen dat ik niet met een grote groep mensen om kan gaan. Ik heb dan ook geen plankenkoorts. Ik houd van persoonlijk contact. Een goed gesprek zodat je ook de mogelijkheid hebt om verdieping in het gesprek aan te brengen. Elke zondag voordat de diensten beginnen sta ik aan de kerkdeur om mensen welkom te heten. Dat vind ik prettiger dan na de dienst in een grote groep koffie te drinken. Ik spreek mensen dan wel, maar toch ook niet echt. Trouw en creativiteit zijn ook twee kenmerken die mijn persoonlijkheid weerspiegelen.

Wie was uw inspiratiebron (hier op aarde) om theologie te gaan studeren en dominee te worden?

“Er waren verschillende dingen die ik leuk vond om te doen. Toneelspelen, muziek maken – orgel spelen en zingen – ik heb zelfs gedacht om architectuur te gaan studeren. Maar tijdens de kerkdiensten waarin onze dominee Niek Bruin preekte, werd ik als kind enorm geïnspireerd door deze man. Ik kan moeilijk weergeven wat dat nu precies was. Zijn leven bestond uit het dominee zijn en dat wilde ik ook! Ik vind het lesgeven aan de jongeren, de geloofsoverdracht, een van de meest geweldige  activiteiten om te doen. Ook het preken en het maken van deze preken hoop ik nog heel lang te mogen doen hier in Best.”

Kort gezegd, dominee zijn is uw leven, maar ook dominees hebben vast hobby’s?

“Ordenen.” Het gesprek valt kort stil. Ordenen? “Ja, ordenen. Ik zorg dat alles op zijn plek komt te staan. Het inruimen van de keuken dat doe ik, alles staat dan op een logische plek. Ook het inrichten van het huis wordt met liefde aan mij overgelaten. Ik houd van ordenen. Maar muziek maken en zang begeleiden doe ik ook hoor! Hier in huis staat het orgel van mijn vader. Ik heb nog officieel het ‘getuigschrift kerkelijk orgelspel’ behaald, om precies te zijn op 1 april 1975 in het voormalig Pesthuis te Utrecht, ik was zeventien jaar oud. Het buitenleven trekt mij ook enorm. Mijn vrouw Marieke en ik fietsen graag. Als we op vakantie gaan met de caravan, dan verblijven we het liefst op een eenvoudige camping in Nederland, ergens in oost Groningen bijvoorbeeld. Die oude bouwstijl daar en ook op andere plaatsen intrigeert mij enorm. Als ik geen dominee was geworden, was ik architect geweest.”

Best als dorp heeft dan geen echte ‘oude’ bouwstijl, maar wel ± 28.000 inwoners – oud en jong. Wat wilt u voor hen betekenen?

“Ik zou graag zien dat inwoners weten dat er een Gereformeerde kerk is in Best en als ze meer willen weten over deze gemeente, over het geloof of over wat dan ook, dat ze ons ook weten te vinden. Een open houding, dat is wat ik als kerkelijke gemeente wil uitstralen. Mensen ontvangen in onze kerk. Toen ik nog maar net begon als dominee had ik een verhaal ontdekt dat ik graag iedereen wilde vertellen. Nu ik ouder ben, kan ik zeggen dat ik geen verhaal heb ontdekt, maar God heb ontdekt en dat wil ik graag delen met anderen en dus ook met de inwoners van de gemeente Best.”